Katolický týdeník v opozícii s kardinálom (?) a i. správy

2238

Praha: Katolícky týdeník odmieta článok Mons. d. Duku

Praha, 9.8.2016 (KAP/KNA) 019 490 – Medzi pražským kardinálom Dominikom Dukom a redakciou „Katolíckeho týdeníka“, ktorý vydáva Česká biskupská konferencia došlo ku sporu. Týkal sa článku kardinála Duku. Kardinál v ňom po zavraždení francúzskeho kňaza Jacquesa Hamela islamistami varoval pred moslimami a vyzval k väčšej ostražitosti. Týždenník odmietol Dukov príspevok uverejniť.

maxresdefaultKardinál na to uverejnil príspevok na svojom blogu. Varuje v ňom okrem iného pred bagatelizovaním teroristických útokov. Útok na kňaza je „mementom pre všetkých, ktorí chcú takéto činy pripísať len duševne chorým, či frustrovaným ľuďom“. „Kto mlčí o pravých dôvodoch alebo klame, prispieva tým k samovražde našej civilizácie,“ napísal pražský arcibiskup.  

Nechce klásť znamienko rovnosti medzi islamom a terorom, ako píše Duka ďalej. No varuje pred „nerozumným“ prijímaním utečencov a pred porozumením pre teroristov. „Chcel by som v tejto situácii apelovať na všetkých ľudí dobrej vôle, aby sa viac modlili za obete teroru, ako hľadali výhovorky a ospravedlnenia pre teroristov.“

Redakcia „Katolíckeho týdeníka“ diskusiu o odmietnutí článku označuje ako „búrku v pohári vody“, iní však hovoria o otvorenom rozpore medzi časťou českých katolíkov a ich prímasom. Veď týždenník patrí Českej biskupskej konferencii, ktorej je kardinál Duka predsedom.    

Historik Doc. Jaroslav Šebek pre noviny „Právo“ z utorka povedal, že kardinál už preto jedná neohľaduplne voči katolíkom, lebo v rade otázok zastáva iné názory, ako pápež František. Okrem toho mnohých pohoršuje, že Duka má sklon k názorom prezidenta Miloša Zemana. Zeman je rozhodným protivníkom prijímania moslimských utečencov do Česka. –zg-

Benátky: Cirkev skúma útoky moslimov

Pózujú pred Kristom a vypľúvajú Hostiu na zem.

Benátky, 8.8.2016 (kath.net/KNA) 019 485 – Vedenie katolíckej cirkvi v Benátkach chce objasniť možné útoky moslimov v Kostole San Zulian. Talianske médiá informovali o. i. o štyroch ženách s islamskými šatkami, ktoré pľuvali na kríž s Kristom. Farár Massimiliano D’Antiga, podľa miestnych novín «La Nuova» (online, pondelok) tento opis incidentu dementoval. Benátsky patriarchát v tlačovom vyhlásení v pondelok oznámil, že objasní «fakty, okolnosti a súvislosti incidentov».

Médiá informovali, že minulý týždeň štyri moslimky pred očami strážcu opľuvali historické rezbárske dielo ukrižovaného Ježiša. Ženy potom zmizli v dave návštevníkov. O niekoľko dní neskôr dvaja mladí muži «orientálneho» výzoru sa zúčastnili prijímania, no potom vypľuli Hostiu na zem a kostol opustili.

Kňaz Kostola San Zulian podľa novín «La Nuova» povedal, že sa často stáva, že očividní moslimskí návštevníci pózujú pred krížom, fotia sa, smejú sa, alebo robia tam nemorálne gestá. Tak to bolo aj u štyroch žien.  K incidentu s mladými mužmi D’Antiga povedal, že obaja mu boli nápadní už v sobotu pri udeľovaní sv. prijímania a po prijatí premenenej Hostie sa so smiechom vzdialili. Keď ich veriaci upozornili a vyzvali k vydaniu Hostie, vypľuli zvyšky na zem. Tie potom D’Antiga podľa liturgických predpisov odstránil.

 

Duchovný povedal, že už má dosť neúcty turistov a preto požiadal združenie penzionovaných policajtov o posilnený dozor. Podľa novín renesančný chrám San Zulian, na polceste medzi mostom Rialto a Námestím sv. Marka, denne navštevujú stovky turistov, medzi nimi mnohí dovolenkári v nevhodnom odeve.

Benátsky patriarchát v stanovisku zdôraznil, že v Dóme sv. Marka  nedochádza k častému zneucteniu Eucharistie. U osôb, ktoré si nie sú významu Oltárnej sviatosti očividne vedomé, možno situáciu vysvetliť otázkou pred prijatím Eucharistie. 

Mexiko: Už 18 štátov má v ústave právo na život

OSN ustanovenie kritizovalo

article-1325490-0BDAE0C3000005DC-316_468x313Xalapa, 8.8.2016 (kath.net/LSN/jg) 019 487 – Veracruz je 18. z 31 štátov Mexika, ktorého parlament schválil dodatok v ústave o ochrane nenarodeného života 27. júla 34 hlasmi proti 9. V ňom sa označuje „právo na život ľudskej osoby od okamihu počatia po prirodzenú smrť ako zásadnej hodnoty“, ako základu všetkých ostatných práv. Výnimky sú pri znásilnení, znetvorení plodu a ohrození života matky. Tie sú ustanovené už v trestnom práve štátu.  

Pobočky OSN v Mexiku ustanovenie kritizovali. Dodatok v ústave vraj ovplyvňuje práva žien a bude mať negatívne následky na život, zdravie, vzdelanie a bezúhonnosť žien. Miestne organizácie sa obávajú rastu diskriminácie, násilia voči ženám, tehotenstiev maloletých, tajných nebezpečných potratov, ako aj úmrtnosti matiek.

USA: Zreteľná väčšina za obmedzenie potratov

her-blood Washington D.C., 8.8.2016 (kath.net/jg) 019 484 – Až 51 percent Američanov sa označuje za prívržencov potratov. Ôsmi z desiatich chcú však obmedziť potraty na prvé tri mesiace tehotenstva. Ukázal to prieskum inštitútu Maris, uskutočnený z poverenia katolíckej laickej organizácie „Knights of Columbus“ (Kolumbovi rytieri).

Jasná väčšina je proti financovaniu potratov z daní ľudí a za právo odmietnuť účasť na potrate pre výhrady vo svedomí. Dokonca aj medzi prívržencami potratov je 62 percent za ich obmedzenie. Výsledky sú porovnateľné s tými z ostatných rokov.

Až 70 percent opýtaných chce, aby mali potratoví lekári prístup k blízkym nemocniciam. To bol podstatný zákaz v trestom práve o potrate v Texase, ktorý nedávno Najvyšší súd USA zrušil. Prieskum ukazuje, že veľká väčšina Američanov názor najvyššieho súdu nezdieľa, ako povedal Andrew Walter zo združenia „Knights of Columbus“. Aj ten, kto je za potraty, nezastáva sa väčšinou neobmedzených možností potratu, ako zdôraznil. V rámci prieskumu sa pýtali telefonicky 1009 dospelých od 5. do 12. júla. 

Turecko očakáva od Vatikánu „znamenie sympatie“.

 Rím, 7.8.2016 (KAP) 019 482 – Turecko dúfa v podporu Vatikánu v postupe proti podozrivým z puču. „Očakávame znamenie sympatie,“ povedal turecký veľvyslanec, Mehmet Pacaci, pre rakúsku agentúru Kathpress v interview uverejnenom v nedeľu v Ríme. Podľa neho ide o „250 mučeníkov demokracie“, Erdogan-Warns-Pope-Francis-Not-To-Repeat-‘mistake’-About-Armenian-Claims-32865.popes-remarks-on-armenia-issue-irk-ankara-96094.papa-ya-alnını-öptüren-dünya-lideri_708243ktorí pre odpor proti pokusu o puč prišli o život. Pacaci povedal, že vatikánskemu štátnemu sekretariátu intenzívne prezentoval pohľad tureckej vlády na puč z 15. júla. Kým pápežský veľvyslanec v Ankare sa už príslušne vyjadril, z Vatikánu sa ozvalo, že prípad sa študuje.

Na otázku o možnej úlohe Svätého stolca ako sprostredkovateľa vzhľadom na medzinárodnú kritiku prezidenta R. Tayyipa Erdogana  Pacaci povedal, že ak chce Vatikán takú iniciatívu zmierenia podniknúť, Turecko to privíta. To, že jeho krajina je odkázaná na diplomatickú pomoc zvonka, nazval diplomat však „dojmom, ktorý sa vytvára falošne a z politických úmyslov“. „Želáme si iba lepšie a objektívnejšie pochopenie situácie.“

To, že dosť mierna reakcia Turecka na vyjadrenie pápeža o genocíde Arménov bola určovaná diplomatickou vypočítavosťou, veľvyslanec odmietol. František síce v júni v Jerevane použil slovo „genocída“, ale v rukopise príhovoru chýbalo, ako povedal Pacaci. Turecká vláda tu vraj  rozlišovala medzi „osobnou iniciatívou pápeža a politikou Svätého stolca“. Pri rovnako znejúcej výpovedi pápeža minulý rok Ankara svojho veľvyslanca na niekoľko mesiacov stiahla. Pacaci povedal: „Chceme si zachovať Vatikán ako dobrého partnera, odhliadnuc od tejto veci. Pápež je náboženský vodca 1,2 miliardy katolíkov. Tým je pre nás veľmi dôležitý. A naopak, aj Turecko je dôležité pre Svätý stolec.“  (ilustračná snímka a)

Vraj nijaká rastúca islamizácia

Dojem rastúcej islamizácie krajiny veľvyslanec poprel. To je „veľmi subjektívny a trocha povrchný pohľad“, vyhlásil Pacaci. To, že je islam na verejnosti silnejšie prítomný spôsobuje podľa neho demografická situácia. „Až do 98 percent obyvateľstva tvoria moslimovia,“ dodal diplomat.

news-graphics-2006-_631172aAni prezident Erdogan nerobí islamizáciu. Pacaci poukázal na Erdoganove verejné pripomenutie v Káhire v septembri 2011, že zostáva verný sekularizmu. „Za to ho kritizujú. Ako môže niekto chcieť zmeniť sekulárny charakter Turecka?“ pýtal sa Pacaci.

Rastúce zviditeľňovanie sa islamu vysvetľuje Pacaci, bývalý člen vedenia tureckého Úradu pre náboženské záležitosti, ako proti-hnutie voči silnému sekularizačnému tlaku od 50. rokov. Podnetom je želanie mnohých ľudí, ktorí sa chcú „slobodne modliť a nábožensky odievať“. Za vlády AKP „vzrástla sloboda náboženských, ale aj etnických menšín, ako sú Kurdi,“ vyhlásil Pacaci.

To, že počas puča 15. júla imamovia mobilizovali národ k demonštráciám, Pacaci odôvodnil „tradíciou od osmanského obdobia“. „Pri vojenských prepadoch, či v núdzových situáciách sa zvolávajú veriaci. To sa stalo aj v túto noc. Už predtým však ľudia nasledovali výzvu Erdogana k demonštráciám.“

Pacaci povedal, že Úrad pre náboženské záležitosti menuje a platí imamov v 85 000 mešitách krajiny. Nové mešity sa však stavajú zo súkromných zdrojov. Sloboda a práva  neislamských náboženských spoločenstiev sú však zabezpečené, ako povedal. To sa odráža aj v médiách. „Niet nijakého obmedzovania slobody názoru,“ vyhlásil veľvyslanec. 

K situácii katolíckej cirkvi, ktorá nemá v Turecku právny štatus,  Pacaci povedal, že vláda navrhla riešenia ako sú nadácie, čo však Svätému stolcu nevyhovuje a naopak „návrhy Svätého stolca nemožno zladiť s našou ústavou.“ „Ani v Nemecku by štát nezmenil ústavu kvôli moslimskému spoločenstvu. No ide len o technickú otázku, nie o uznanie katolíckeho spoločenstva,“ dodal Pacaci.

Karl Heinz Menke: Pápež môže dosadzovať ženy na cirkevné úrady

Mníchov, 9.8.2016 (kath.net) 019 491 – Nemecký emeritný teológ Karl-Heinz Menke, jeden z 12 členov pápežskej komisie pre skúmanie významu diakoniek v ranej Cirkvi, v interview pre „Welt“ vysvetlil, že nejde o pripustenie ženy

stiahnuť (1)k sviatosti vysviacky. „Pretože Druhý vatikánsky koncil definitívne objasnil otázku, či diakon prijíma sviatosť ordo – vysviacky.Sviatosť ordo neprijíma iba biskup a kňaz, ale aj diakon. Ak teda existuje jediná sviatosť ordo v troch stupňoch, teda diakon, kňaz, biskup, znamenalo by pripustenie ženy k sviatostnému, vysviackou udelenému diakonátu aj jej pripustenie k vysviacke na kňazku a biskupku,“ vysvetlil  Menke.

Pre nemeckého teológa je tu možné iba udeľovanie krstu, alebo asistencia pri pohrebe či svadbe, keďže tomu dogmaticky nič nestojí v ceste. „Ak pápež chce, môže napríklad určiť, že kardinalát (spojený s právom voliť pápeža) sa nebude udeľovať už iba prijímateľom vysviacky a teda mužom, ale aj ženám. Pápež môže určiť, že všetky úrady v správe Cirkvi a v grémiách (napríklad v dómskej kapitule) pod biskupom a generálnym vikárom musia prakticky byť paritne obsadené ženami.“  (!)

K otázke, čo úrad diakonky v histórii skutočne znamenal, teológ vysvetlil:

„Diakonka nemala nikde a nikdy účasť na úrade udeľovanom ordináciou. Neprerušovane dosvedčené je jej výlučné vylúčenie z každej oltárnej služby, z verejného výkonu služby hlásania Evanjelia a zo slávnostného udeľovania krstu. Diakonky konali v ranej Cirkvi charitatívne a sčasti administratívne služby, podobne ako dnes v Katolíckej cirkvi charitatívne rehole: služby starostlivosti o ľudí, stravovanie chudobných atď.“

Deti homosexuálov trpia depresiami aj násilím

Washington D.C. 9.8.2016 (kath.net/C-FAM/jg) 019 489 – Deti vychovávané homosexuálnymi pármi majú ako mladí dospelí výrazne vyššie riziko, že budú trpieť depresiami, nadváhou a inými problémami, ako priemer ich vrstovníkov. To je výsledok dlhodobej štúdie, ktorú realizovali na univerzite Catholic University of America (CUA).

depressedchildSkúmané páry boli nadpriemerne z vrstvy bielych obyvateľov, dobre vzdelané, prevažne ženského pohlavia a zarábali menej, ako je priemerný zárobok.

Zatiaľ čo v detstve nemožno pozorovať rozdiely, začínajú sa prejavovať, akonáhle sa deti odlúčia od rodičov. Neprítomnosť otca počas dospievania je najčastejšou formou chýbajúcej blízkosti jedného rodiča a to má mnohé známe negatívne účinky vrátane depresií. Tie majú pôvod v detstve a mladosti, no prejavujú sa až po rokoch. Preto sa tento problém pri vyšetrovaní detí párov rovnakého pohlavia doteraz neukázal.

Dospelí, ktorých vychovali homosexuálne páry, trpia podľa štúdie dvakrát toľko nadváhou, ako priemer populácie (72 percent ku 37 percentám). 

Je známe, že v homosexuálnych partnerstvách sa násilie vyskytuje častejšie, ako u heterosexuálnych párov. To sa očividne prejaví aj u detí, ktoré u nich vyrastajú. 85-90 percent z nich uviedlo, že tým boli postihnutí.

Skúmanie CUA vyhodnotilo údaje dlhodobej štúdie o zdraví mladistvých a dospelých. V r. 1995 sa robil prieskum u viac ako 20 000 Američanoch, ktorí mali vtedy 15 rokov. Prieskum u tých istých osôb zopakovali, keď mali 22 a 28 rokov.  

 Mexiko: Cirkev obviňuje homosexuálov z netolerancie

Argentine_CathedralMexiko-Stadt, 9.8.2016 (kath.net/KNA) 019 488 – Katolícka cirkev v Mexiku vidí ohrozenie slobody názoru protivníkov homosexuálneho „manželstva“, ktorého zavedenie sa plánuje v celej krajine. Podľa denníka «El Universal» z pondelka Arcidiecéza Mexiko-City v publikácii poukazuje na negatívne príklady z iných krajín. Protivníci „manželstva“ rovnakých pohlaví «v istých častiach zeme» trpia represiami, citujú noviny z textu. Postihnutí sa hanobia ako «homofóbni» a musia strpieť výsmech, prenasledovanie, urážky aj hrozby. „Homosexuáli požadujú toleranciu, ale väčšina z nich je netolerantná,“ tak znie záver arcibiskupstva. Homosexuálne „manželstvo“ preto ohrozuje súdržnosť spoločnosti.

Prezident Enrique Pena Nieto sa v máji zasadil za celoštátne uzákonenie „manželstiev“ rovnakých pohlaví a ohlásil príslušný návrh na zmeny v ústave. Je úlohou štátu zabrániť diskriminácii a zabezpečiť rovnaké práva pre všetkých, ako vyhlásil Pena Nieto. Biskupi návrh kritizovali ako dehonestáciu tradičného obrazu rodiny. 

Útok feministiek a lesieb na katedrálu v Argentíne (2015)